Ett tag sen


Längesen jag skrev här nu, mest för att jag varit sjuk och det inte hänt ngt i mitt "hästliv". Nu är jag dock kalasglad för idag satte jag igång båda hästarna (bestämde att de fick sin vintervila nu när jag var sjuk, lägligt och bra) och de gick båda över förväntan! Dessutom blev jag idag erbjuden en fast tjänst på mitt jobb och tackade jag, alla tiders!
Nu blev jag dock sugen på att skriva av mig lite. Denna gången om NH och allt vad det kallas. Orkar inte skriva så långt eftersom det är sent men detta är vad jag tycker. Jag såg på dressyrmupparnas blogg att någon hade kommenterat en bild där en av tjejerna rider barbacka utan sadel eller träns. Personen undrade om tjejen i fråga hade tränat NH länge och tjejen svarade att hon inte skulle kalla det NH utan att hon bara red utan utrustning. 
Nu till min åsikt som kanske kan låta lite drastisk och till och med omogen. Att man ska träna NH osv. Jag får fnatt på detta. NH tränar väl varje vettig ryttare med sin häst varje gång man hanterar hästen?! Jag vet inte vad jag ska skriva mer. Tycker att allt detta är jidderjadder. Varje ryttare borde kunna rida utan utrustning på sin häst även om den inte "tränar NH", enligt mig är det sådant som hör ryttar-häst-relationen till. Att ha kul med sin häst. Att leka med den. Att inte endast borsta snabbt, sitta upp rida, borsta av, ställa in i box/ta ut i hage. Att ha häst är så mycket mer än så och jag tror nog att alla ryttare utövar det så kallade NH. 

Ber om ursäkt för osammanhängande text och för att allt är luddigt och huller om buller. Hoppas ni som läser förstår vad jag menar iallafall.

Jag gör ingen skillnad på det iallafall.


Kommentarer
Postat av: nanna

ja precis! En så duktig människa ska kunna se orsaker till problem och lösa dom på ett bra sätt. Och bara för att man själv tävlar högt så innebär inte det att man är en bra tränare som kan lära ut

2010-12-07 @ 10:23:02
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Frida

Precis så tycker jag också. Anledningen till att benämning NH används/finns är nog mest för att ha något att kalla "det" som många gör naturligt s a s! Det är ändå många som inte förstår hästar mer än att de ska ridas och inte fungerar utan box eller träns, och då tycker jag att det är bra att det finns någon form av konkret "sak" (NH) de kan vända sig till, eftersom hos dem finns "det" inte naturligt. Om precis all ryttare utövade "NH" utan att mena det, så skulle benämning aldrig ha uppkommit heller dock. Eller jo det skulle den säkert, amerikaner vill väl alltid tjäna pengar på självklara saker ju. ;p



Fast det är verkligen irriterande att benämningen måste finnas, varför har man häst om man inte orkar behandla den väl? -.-

2010-12-21 @ 02:02:09
URL: http://fella.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0