Bättre!


Har kommit på att värken i halsen sitter på "utsidan" och är alltså också träningsvärk, bra va? Detta betyder ridning för mig imorgon och jag är lycklig.

Idag fick hästarna lösgaloppera lite i paddocken. De vågar inte springa i hagen då det har blivit tilltrampat och halt där. Paddocken däremot har jag ju inte använt sedan all snö kom, så där är det inte halt.
Sickan fick springa först, ensam, eftersom Rubina kan vara elak mot henne. Blir bättre om hon får springa ifred. Med ett litet skrik skuttade hon iväg, galopperade lite för att sedan gör en travlängningsliknande sak på diagonalen. Det ska börjas i tid!

Efter Sickan var det Rubina och Tösens tur. De var lite sega i starten men fattade sedan vinken och tände till ganska så rejält. Rubina avslutade det hela med att rulla sig i sitt termotäcke - smart drag.

Nu står alla inne i stallet och mumsar på sitt hö. De är nöjda, jag är nöjd, alla är nöjda. Härligt.

Imorgon blir en bra dag och nu ska jag tjuvstarta lite på det braiga genom att leta upp lite föda och sedan välja någon serie att se på!


Vad hände med dessa milda vintrar förresten? Vintern -08/-09 var det
ju knappt någon snö. Ro hit med dem!


Trött på det här nu.


När jag vaknade idag kände jag mig alla tiders, förutom lite hosta, träningsvärk i magen och lite allmänt knackig. "En riddag idag", tänkte jag optimistiskt. Pfft. Kunde jag glömma. Nu är nämligen halsontet här. Denna förkylningen går ju för sjutton i fel ordning? Först hosta och sedan ont i halsen doesn't make any sense!

Jag som hade planerat mig ett kort litet ridpass uppe i ridhuset. Är det för mycket begärt? Tydligen. Det enda positiva med detta är väl att man verkligen taggar till inför det kommande ridpasset.

Eftersom jag inte rider har jag heller inte så mycket att skriva om. Har ju knappt träffat hästarna på flera dagar på grund av den här skiten. Idag såg de ut som "Vem sjutton är den där muppen?" när jag släppte ut dem och fodrade dem. 

Well, nu ska jag faktiskt masa mig ut med Ciri och trotsa denna jäkla förkylningen, sedan ska jag och pappa fixa lite med broddar på hästar osv. Jag funderar faktiskt på att brodda dem och låta broddarna sitta? Är det helt åt skogen att göra så? Våra hästar är inte så krigslystna av sig. Runt maten kan det så klart bli lite skiv, men det brukar inte vara bakhovar inblandade i det hela. Jag vet faktiskt inte... Jag minns att vi har haft broddar på vissa år och det har aldrig hänt ngt förutom någon liten rispa som har skett i boxen under den tiden vi bara hade Mimosa och hon gick själv i hagen.

Någon som har något tips på detta? Hålla på att brodda i och ur och riskera det som hände nu sist, att Rubina saboterar broddhålen med att trampa sönder gängtappen, eller låtar broddarna sitta på och riskera småsår efter broddarna?


Superdupernuperörkyld!


När man inte tror att det är möjligt att bli ÄNNU mer förkyld, ja, då bevisar förkylningen motsatsen! Se, såhär går det när man ska "vila" sig frisk. Funkar ju sjukt bra, visst, visst. 
Har missat två jobbpass nu, vilket suger då jag har ganska få, men väldigt långa jobbpass, så jag förlorar mycket på det hela.

Ridningen ska vi inte tala om. Jag hoppas att jag kanske kan rida lite lugnt imorgon, men vågar inte hoppas på något. Tisdagens träning har jag fått lämna återbud till. Känns inte sådär kanon att dra dit förkyld (för lite förkyld lär jag väl vara då också) på en häst som inte gått på en vecka.

På tal om häst som inte gått på en vecka så lär ju Rubina explodera så fort man sätter sig på henne vilket gör att jag ser fram emot första ridpasset! Älskar när hästarna sprallar och visar lite livsglädje och energi! 
Tösen brukar inte bralla eller busa utan är bara piggare än vanligt och visar piggheten i form av att rusa framåt så snabbt att hennes ben knappt hinner med. Har ni någon gång läst tidningen Min Häst och serien Mulle, så kan jag säga att jag och Tösen ungefär ser ut som Molly och Mulle när Tösen är pigg. Det vill säga, hästen springer i världsrekordfart och jag flyger som en fana över hästens rygg :)

Idag kan jag också förtälja att jag inte ens stuckit ut näsan genom dörren. Snöstorm är det, precis som i nästan hela övriga Sverige, här också. Det suger. Varför? Onödigt. Jaja, inget som går att göra något åt så det är bara att tacka och ta emot och se glad ut.

Så, det var en liten uppdatering det. Blir nog en till lite senare!


Gamla bilder


Råkade klicka in mig på en mapp med gamla bilder här i datorn nu och hittade bilder från när lilla Sickan var en fölis.


Sickan och Tösen våren -10.


Sickan och Tösen sommaren -08. En sådan liten parvel!

Lite skillnad, eller vad säger ni?


Superduperförkyld!


Igår trodde jag faktiskt att jag var på väg att bli bättre men nej, då vaknar jag till det här? Halsen känns som en blandning mellan rakblad och sandpapper och näsan är en rinnande snorkran (ja, man ska inte äta samtidigt som man tittar in här). Funderar på att spara bakterierna/viruset på burk och skicka till min värsta fiende (okej, jag har ingen värsta fiende men ändå).
Jag som hade tänkt rida idag, och jobba kan jag inte heller göra. INTE glad när jag missar ett av mina få jobbpass, f*n också.

På tal om ridningen så verkar Rubina fixa motion på egna sätt. De har ju en hyfsat stor hage. Absolut stor nog att köra ordentliga galopprace iallfall. Nu verkar hon dock ha bytt ut galoppracen (tack och lov, mitt hjärta i halsgropen varje gång, en häst utan broddar och sulor i 110 på upptrampad packad snö är INGEN hit att stå och titta på..) mot rena gymnastpass. Hon krumbuktar, skuttar, stegrar, krumelurar, hoppar, studsar, vränger sig, ja, jag kan hålla på i evigheter med vad hon hittar på i hagen. Jag har nog faktiskt aldrig sett en så pigg häst innan! Det är riktigt underhållande att se på (även om hjärtat kan vara i halsgropen även vid dessa aktiviteter), särskilt när hon försöker få med de andra tråkmånsarna på det hela. Tösen uppskattar sällan Rubinas upptåg även om hon ibland kan hänga på (läs: blir tvingad med hjälp av tjuvnyp och sparkar) en liten stund. Sickan ska vi inte ens tala om, hon tittar på Rubina som om hon är dum i huvudet (vilket jag också kan hålla med om att hon är lite grann) och springer bara undan så fort hon kommer i närheten.


Rubina för några vintrar sedan.

Jag ska se om jag kanske kan orka mig ut sen igen och få ett kort på mina kära hästar och deras extremt olika personligheter.

Nu blir det dock kladdkaka till frukost, och te för min stackars hals, och nässpray. Usch säger jag bara, USCH. Sjutton vad förkylningen har förstört min helg.


Ett litet tips!


Sedan i somars har Sickan haft en spricka i sin vänstra bakhov. Till en början var den bara ytlig och vår hovslagare sa att den skulle försvinna av sig själv. Sist han skodde bad vi honom dock att titta på den ändå eftersom vi tyckte att den blivit värre. Då visade det sig att det (förmodligen) kommit in bakterier i sprickan. Sickan blev ordinerad pensling med jodopax av sprickan i 10 dagar, därefter tjära hovarna vid behov.

Mitt tips är då; tjära! Det är kanonbra då det håller hovarna fuktiga om hästarna går mycket i leriga marker (som tär mycket på hovarna och torkar ut dem) och det är dessutom lite bakteriedödande.
Från och med nu kommer jag därför alltid tjära hovsprickor och tjära hovarna då och då i förebyggande syfte. Inget nytt tips kanske, men det kan säkert alltid glädja någon!

Bild på Sickan från årets försommar. (Ignorera den pigmentlösa varelsen
till vänster som ej sett sol på 100 ljusår.)


Trött, knäpp häst.

Nu ska jag kila ner till TVn och slappa!


Mina förebilder, del 1 - Patrik Kittel


Nu tänkte jag börja skriva lite om mina förebilder. Först ut blir Patrik Kittel, en av Sveriges främsta dressyrryttare.

Varför tycker jag då att Patrik Kittel är så bra? Jo, för att han är extremt omänskligt positivt vad gäller allting. Trots stora motgångar, t.ex. Blue Tounge-klippet så tar han sig igenom det och gör något bra av det istället för att gå och gräva ned sig.
Förra vintern/våren var jag och mamma och tittade på en clinic med Patrik Kittel och man blev så galet inspirerad att det var inte riktigt klokt. Han förklarade allting så enkelt, och man fick intrycket av att det faktiskt inte är så meckigt att rida på ett bra sätt egentligen. Man fick dessutom mycket småtips som har varit väldigt användbara i ens egen ridning. OCH hela tiden, grunden, grunden, grunden. Så fort något krånglar, gå tillbaka några steg och börja om för att hitta felet.
Jag har alltid beundrat ryttare som inte haft så mycket att börja med men genom hårt arbete och envishet tar sig ända upp till toppen ändå. Patrik Kittel är en sådan ryttare. 


Bild lånad från Google.

Känner att detta inte blev sådär jättefylligt, men jag är ju som sagt sjuk (feberfri nu dock) så jag orkar inte anstränga mig så mycket, haha.

Vad tycker ni om Patrik Kittel? Tycker ni att han är en hemsk hästplågare, eller tycker ni att han är en bra ryttare? Eller kanske lite av båda delar?

Om jag får säga min personliga åsikt om youtube-klippet så har jag faktiskt delade meningar. Jag tycker det är okej till en viss del, men han rider på detta sätt under så lång stund. Det förstår jag faktiskt inte. Lite stretching är ju förmodligen bara bra för hästen, men att gå med nacken på detta vis under så lång tid, det kan omöjligt vara bra. Man får helt enkelt hoppas på att det inte är på detta sätt hela tiden, vilket jag inte tror att det är. Jag är inte så insatt i detta med rollkur, men de borde ju gå sönder efter ett tag om man endast rider på detta sätt under träning?
Under clinicen red Patrik på ett mjukt och traditionellt sätt. Fick en kommentar om att han naturligtvis inte rider på detta sätt om han vet att folk ser . Nej, det tror inte jag heller så klart (fast jag tror nog att han var medveten om att många människor tittar på en internationell framridning). När han dessutom ska lära ut till andra så tror jag inte att han använder sig av rollkur och rekommenderar det. Det jag såg var iallafall väldigt lärorikt och nyttigt att veta och varför inte ta åt sig av det goda och ignorera det dåliga? 


Ursäkta för den luddiga texten, nu blir det nässpraymissbruk och Dexter istället!


Kära lilla hund.


Även fast jag är förkyld måste jag ju självklart ut och gå med min lilla hund, Ciri. Ingen jättetrevlig upplevelse egentligen, vet inte exakt hur kallt det är, men några minusgrader plus riktig isvind. Har man med sig Ciri så är det dock alltid kul! Mockat fick jag gjort också.

Ciri i februari/mars -10.


Ciri första dygnet i sitt nya hem. Lägg märke till hur hennes teckning
ändrats från valp till vuxen!

Ciri är av rasen Dansk/Svensk Gårdshund och är snart 1,5 år gammal.

Dansk/Svensk Gårdshund har funnits på södra Sveriges gårdar i många hundra år där de främst använts som råttfångare men också vaktat ägorna och även använts till jakt. Tidigare kallades rasen Skånsk terrier eller "Råttehund".

Gårdshundar är extremt sociala och pigga individer som jämt ska vara med överallt. De är mycket intelligenta och kvicktänkta och har därför lätt för att lära. Ciri är nästan mänsklig. Sitter man och för en konversation ska hon ibland "vara med" och har små konstiga ljud för sig. När hon är glad och förväntansfull knorrar hon frenetiskt (det gör hon också när hon tigger..).
Att sova på golvet är det för en gårdshund, inget tal om. Ciri sover i min säng varje natt, helst under täcket. Hon är dessutom extremt morgontrött och vill helst inte gå upp innan 9-10-tiden.

En kul grej är att den Dansk/Svenska Gårdshunden är så opåverkad av förädlingsavel och inkorsningar av främmande raser att den ses som en "genresurs". Med genresurs menas att gårdshunden kan användas som reserver till mer högförädlade hundraser då de har mer av de ursprungliga generna kvar.
Att rasen är så opåverkad av förädling leder också till mycket friskare individer, och vem vill inte ha en frisk och långlivad hund?

Jag kan varmt rekommendera gårdshunden till de som vill ha en kamrat för livet att ha kul med. Ciri är en frisk fläkt som skänker både mig och mina föräldrar flera goda skratt om dagen! Jag bävar verkligen för när jag ska flytta iväg och studera nästa (förmodligen) eller nästnästa höst. Har ingen aning om hur jag ska klara mig utan denna lilla pärla.

Nu blire Dexter!


Brakförkyld.


Ibland älskar jag mitt liv! Har sovit helkasst inatt för att jag varit så täppt i näsan (och inte haft någon nässpray) och hela kroppen känns som en stor... lerklump? Knappt så jag orkar sitta vid datorn ens.

Det var ju bara någon vecka sen jag blev frisk?! Vad är det här för skit?

Jaja, får se om jag orkar mig ut för att mocka om en stund iallafall, tveksamt, men jag ska försöka. Hästarna ska ha hö om en liten stund så då kanske jag kan påbörja mockningen iallafall. Vad som än händer blir det lite transportträning med Sickan ikväll iallafall!

Nu ska jag iallafall ta det lugnt och inte rida (eller något annat ansträngande), för en gångs skull.

Det lär blir Gossip Girl och Dexter för hela slanten idag. So much fun!



Eller så sätter jag mig helt enkelt med en bra bok. Böckerna ovan är mina absolut favorit-rid/hästböcker. Det står mycket matnyttigt i dem alla. Bäst är nog Kyras bok, allt som står i den stämmer och fungerar.
Vilka är era favoriter?


En månad.




Och jag har fortfarande inte riktigt förstått att du är borta, för alltid.


Ingen ridning idag.


Idag blev det ingen ridning alls. Brodderiet krånglar, hästarna är trötta och irriterade (fiser en i ansiktet och drar snabbt som ögat när de ser en komma i hagen, gäller dock ej Sickan som istället kommer fram och är social) och gissa vad? Jo, jag har blivit sjuk IGEN?! Blir galen. Hoppas detta ger sig snabbt. 

Istället för ridning blev det därför lite rykt av hästarna och så koppade vi på transporten och tränade lite med Sickan. Körde lite Monty-stilen, gick fram - backade, gick fram - backade. Till slut gick hon, efter att ha blåst och gnuggade mulen mot rampen, upp två steg. Vi överöste henne med beröm och hon verkade väldigt nöjd med sig själv. Tog det säkra före det osäkra och nöjdade oss vid detta.

Varför är Sickan då rädd för transporten kan man då undra, eftersom hon ju inte är rädd för något annat? Svaret är att hon ramlade på rampen första gången hon skulle gå in i en transport. Antagligen är det detta som hänger kvar i hennes minne. Stackars liten.


Lilla Sickan för ungefär en månad sedan (åhh, ingen snö..).


Sämst.


Läste precis på dressyrmupparna.se (som jag förövrigt är beroende av, sjukt fin och välorganiserad blogg), om hur de tycker en bra blogg ska vara. Håller med dem till punkt och pricka! Mycket uppdateringar, läsvärda inlägg och fina bilder. 

Detta vill man ju självklart ha i sin egen blogg också, men det är sjutton inte lätt. Jag är världens mest otekniska person. Förstår inte hur man gör design för fem öre. Jag är dock ganska okej på att ta kort, men har ingen jättebra kamera. Kunskap det har jag, men man blir själv oinspirerad att skriva, när man inte har ngn fin bild att relatera texten till.

Sen har jag också ett annat problem och det är att jag oftast rider själv, och det är ytterst sällan det är någon med på marken. Av denna anledning är bilder på min ridning RIKTIGT knepiga att få till. Trist men sant. 

Nå, själv har jag tre hästbloggar som faller mig i smaken på alla plan. Det är dressyrmupparnas, det är Majas och det är Frejas (även om Freja inte uppdaterar så ofta längre). Dessa bloggarna gillar jag främst för att de är snygga och lätta att läsa, har bra bilder och innehållsrika inlägg.

Om någon fiffig person läser det här inlägget får den gärna ge lite tips på vad jag kan göra åt mina små problem, haha!




Snöh**vete och broddj*vlar!


Igår vad jag så jäkla irriterad och sur! Skulle leda båda hästarna upp till ridhuset och skritta dem för hand där. För att genomföra detta behövde jag brodda. Började rensa ur Rubinas broddhål, hon höll på att vifta med hoven hela tiden men till slut fick jag in "rengöraren" och började skruva rent gängerna. Då drar Rubina åt sig hovet så snabbt att jag knappt hann att uppfatta det och stampade ner den i backen så broddhåls"nyckeln" flög åt helsike. Självfallet sitter en del av den avbruten i broddhålet...

Förstår ni min irritation? Detta ledde till att Bina endast kan broddas med en brodd på den hoven (vi broddar bara när vi rider så det får faktiskt vara så till nästa skoning om inte pappa kan lyckas få ut den, får tänka efter före när jag rider på halt osv), och att jag inte kunde fortsätta brodda för rengöraren var ju trasig. Vår nödrengörare hade rostat sönder. Så jäkla sur. Hästarna fick därför vila igår.

Nu ska jag gå ut med hunden, sen blir det mockning. När pappa kommer hem ska vi försöka lösa broddproblemet och därefter bär det antagligen då av till ridhuset. 

S K I T V Ä D E R !


Up next: Ridhuset!


Nu har jag nästan smält klart de två quornburgarna jag kastade i mig för en kvart sen (okej, lögn, men vi låtsas att magen har smält dem), så nu ska jag gå ut i stallet, mocka och fixa allt (tillsammans med min KBB).

Därefter sadlar jag på Bina Bus och rider upp till ridhuset med hopp om att det är bättre ordning där idag. Efter Rubina blir det Tösens tur. Är det fortfarande knöligt i ridhuset idag så rider jag förmodligen inte så länge, då det lär fresta en del på hästarnas ben när underlaget är såpass knaggligt och djupt.

Plan för Rubina: Halvhalter (som alltid), skänkelvikningar, bakdelsvändningar, lite mer vikt på galoppfattningarna.

Plan för Tösen: Halvhalter, förvänd galopp, serpentinövningar.


En knasgammal bild på mig och Tösen. Tror att den är fem år gammal?
Se sådan fin och nätt liten mage hon hade på den tiden, gullegull.

Extremt taggad inför nästa år. Jäklar vad vi ska tävla (om alla är friska och krya så klart!)!


Äntligen!


Nu har jag kommit ihåg att kolla upp om det fanns Back On Track-handskar, vilket det gjorde och man kan beställa dem HÄR. Glad blev jag! De är väldigt tunna så man kan ha en annan handske över tror jag. 
Eftersom materialet reflekterar värme så håller händerna sig kanske lite varmare på vintern än vad det skulle göra med vanliga handskar. 
Personligen kan jag inte koncentrera mig om jag fryser om händerna och blir sur och irriterad. 


259 :- på Back On Track's shop!


Dålig uppdatering!


Jag veet. Men jag hade ingen inspo till att skriva i fredags, eller i torsdag, eller när det var.

I torsdags red jag iallafall ut Rubina i skogen. Hon var ganska överspänd så vi galopperade en del och skuttade över omkullfallna träd och lite så. Tösen fick gå i ridhuset, dagen innan hade hon ju känts väldigt stark och framtung så jag kände för att köra vidare och se om jag kunde lösa det hela. Det kunde jag, lite iallafall. I torsdags var hon inte alls så stark och lyssnade mycket bättre, även om hon var väldigt misstänksam mot ridhusporten som åkte upp hela tiden.. haha!

I fredags blev det en skrittur ute för Tösen. Jag skippade sadeln när vi ändå bara skulle slörida, och tösen är ju, som man kanske har sett på bilderna, väldigt *host* rund, och därmed bekväm att sitta på!
Rubina däremot fick gå i ridhuset. Jag bytte tillbaka till det gamla tvådelade eggbettet innan jag red iväg, för jag har fått för mig att hon inte trivs med det tredelade 1 cm mindre eggbettet. Mycket riktigt så var hon mycket lugnare och stadigare i munnen och verkade mer tillfreds. I det stora hela var jag hyfsat nöjd med henne under det ridpasset, men det var långt ifrån så bra som hon gick för några veckor sen!

I fredags var jag ute på kvällen, jobbade 12-19 igår, ganska så rejält bakfull. Hade redan innan planerat in en vilodag på lördagen för Rubina. Tösen skulle longerats men vi fick blötsnö här i fredags natt och hästarna har inga snösulor, så även Tösen fick vila igår.

Idag blir det dock andra bullar! Mormor och morfar är häst just nu, men så fort de har åkt så ska jag och pappa dra upp till ridhuset och rida. Tänker ställa lite mer krav på Rubina idag, vi får se hur det går. Ska försöka mig på lite sidvärtsövningar samt förvänd galopp, blir säkert kanon.


Haha. Satt och skulle hitta en fin bild på Totilas, infoga den och
skriva att "Såhär ska Rubina gå idag!" men så hittade jag denna.
Gudars skymning vilken stolsits Gal har på denna bild! Känns
skönt att även de bästa kan visa sådant här ibland :)


Tvungen


Det går extremt segt för mig med jobbansökningarna. Sjukt tråkigt. Har lekt "gömma skinkbit" med Ciri (familjens hund) och fodrat hästarna istället. 
Nu är jag på G och skriver en till en butik där jag skulle passa som handen i handsken, gäller bara att få dem att inse det också, hehe!

Läste på Catago-bloggen och såg ett inlägg om hur deras hästar hade varit om det hade varit människor. Haha, är nog bara vi hästnördar som tänker så. Tänkte att då kan jag ju skriva hur jag tror att mina hästar skulle "vara" också.

Rubina skulle nog vara en ung kvinna, kanske mellan 25-30 år. Rubina älskar ju föl så ja, hon skulle nog ha ett gäng barn, men ändå så skulle hon vara väldigt chic och stilfull. Jag tror även att hon skulle vara ganska nervös och kanske lite blyg. Självfallet skulle hon ha kolsvart hår, ljus hy och blå ögon.

Tösen skulle vara en ragata mellan 50-60 år. Hon skulle vara en old english lady med tweed-kläder och avsky barn. Hon skulle ha mörkgrått hår (tidigare brunt) och snörpa på munnen så fort hon ogillade något, vilket skulle vara ofta. Dock skulle hon älska att vara ute och jaga, vandra i skogen etc. med sin make. Haha, jag är knäpp.

Sickan skulle vara den där speciella tonårstjejen. Ni som har läst Harry Potter vet ju vem Luna Lovegood är. SÅ skulle Sickan vara, exakt så. Lite tankspridd, väldigt lugn, ha lite konstiga idéer. Till skillnad från Luna skulle Sickan dock ha mörkbrunt hår med testar som lägger sig slarvigt och störigt i ansiktet hela tiden, mystiska ögon och ett sprudlande leende.

Luna Lovegood från Harry Potter.


Irriterad.


Japp, det är känslan som genomsyrat hela min dag. Hatar sådana här dagar, när allt man gör krånglar och när jag har beslutsångest över minsta sak. Har iaf skrivit jobbansökningar osv halva dagen, därefter åkt till mormor och morfar och hälsat på en liten stund (och länsat deras godisförråd) samt lämnat in CV och lite i en affär jag gärna vill jobba.

När jag kom hem igen så hade klockan hunnit bli kvart i sex. Vanliga människor hade väl gått in och slappat framför TVn och ätit middag men vi ryttare är ju inte vanliga människor, eller hur?

Jag började med Tösen idag, då hon är bäst på att inte irritera mig (för det vore ju katastrof när jag redan är irriterad). Det blev ett ca 45 min långt ridpass i ridhuset (som för övrigt var fullt av hinder), inga krusiduller, mest lösgörande och rakriktande, ska spinna vidare på det hela imorgon tänkte jag!

Pappa var snäll nog att göra iordning Bina Bus medan jag red Tösen, så det var bara att switcha häst när jag kom tillbaka från ridhuset (man får inte vara där efter klockan 20.00). När jag kom upp med Bina var hoppningen i full gång, läskigt tyckte Rubina, bra tyckte jag. Lite socialträning på köpet är ju aldrig fel, även om Bina vägrade slappna av innan hoppryttarna hade plockat undan alla läskiga murar och grejor och lämnat ridhuset. Efter det lugnande hon ned sig lite och började koncentrera sig på mig. Jag krävde inte så mycket av henne idag, gav henne beröm när hon slappnade av i alla gångarter och sedan fick det vara nog.


Bina Bus och hennes skeva ben. Ser ut som om ett barn har lekt med
klossar ungefär...

Nu ska jag skriva lite mer intresseanmälningar och sen blir det Gossip Girl (ja, jag är fast).

Take me back to..


SOMMAR.




Nä men faktiskt. Det är inte kul med frost, än mindre kul med snö. Nu ska jag skriva lite grejor och sen ska jag rida. Tror det blir Rubina först ut idag. Tänkte mig en framskrittning ute och sen ridhuset (banan är frusen så har inte så mycket alternativ..). Det blir nog något liknande på Tösen också.


Träning för Sten!


Idag var jag och Rubina i Skene hos Sten. Utgångsläget för dagens träning var definitivt inte det bästa man kan ha. Jag var nämligen och köpte nya stövlar förut, som jag säkert skrev. Nya stövlar är ingen hit att rida i..

Nå, trots mina nya stövlar så gick det helt okej. Jag kände inte den där riktiga kanonkänslan som man ibland kan få men det gick hyfsat! Det jag ska träna mer på till nästa gång är mina vikthjälper (med hjälp av bakdelsvändningar av insatta i olika övningsmönster), min hand (spö mellan händerna.. igen!) och att hitta rätt rytm och takt (tempoväxlingar).

Sten var himla nöjd med stövlarna iallafall. Varför? Jo, för jag kan inte peka utåt med fötterna med dessa stövlarna. Han frågade till och med om jag hade specialbeställt dem i det ändamålet. Snällt...

Nu är jag trött och fortfarande hungrig (åt middag för en halvtimma sedan?) och tänker lägga mig och se på Gossip Girl. Najs.


Bråttom!


Försov mig! Jag måste verkligen vända om dygnet och sluta upp med mina vampyrvanor (går och lägger mig vid 2-tiden, går upp vid 11)

Idag ska jag hinna med att:

- Skriva klart lite word-dokument
- Rida Tösen
- Åka in till Kba, göra lite ärenden, samt köpa mina nya ridstövlar (Cavallo Weltmeister)
- Åka hem igen, fixa iordning Rubina och åka iväg på träning hos Sten

Har även lite saker jag tänkt fråga Sten, får se hur det går. Spännande!


Träning för Sten med Tösen i somras. Sådant väder hade ju varit gött
nu faktiskt. Fast solsken och blå himmel är det iallafall, gäller bara att
bortse från minusgraderna då...


Mums.




(Preparerade dem med vitlök också. Planerar att döda folk med min andedräkt imorgon. Kul!)


Rubina är klippt!


Dagens ridpass gick helt okej med tanke på att Rubina tagit det lugnt i några dagar nu. Vi jobbade främst med lyhördheten och att hon skulle vänta på mig. Inte alltid så lätt, men idag svarade hon superduperbra! Detta även trots att vår granne longerade en helgalen häst bredvid oss. Min svenska blir bara tokigare och tokigare känner jag...

Pappa red Tösen under kvällen, medan jag klippte Rubina. Rubina skötte sig exemplariskt och blev inte fullt så tråkig i färgen som hon ibland kan bli när hon är klippt. Hur Tösen gick vet jag inte riktigt. Pappa sa att hon gick ganska bra, men att hon tydligen var tung i handen då han hade fått ont i armarna. Ska rida henne imorgon och se hur det går!


Rubina gick upp i rök, jag hittade bara en hög av hår som spår efter
henne. Nä, i själva verket är hon alldeles till höger om kameran, och
sekunden efter bilden togs var hon på väg ut ur sin box och fram till en
matburk som står till vänster om bilden. Skethäst.

Nu ska jag ut och ge hästarna det sista höet och sen blir det mackätning och Gossip Girl!


En svart dag


Nu ska jag slänga i mig något snabbt och sen fixa Rubina och rida upp till ridhuset. Var uppe förut och släppte ut dem då det var så stört dåligt väder i morse. Hade varit djurplågeri eller iallafall onödigt för dem att gå ut i spöregn och orkan..

Sov ut lite väl mycket sen igår, men behövde nog det. Nu har jag idiotbråttom. Klockan 15.30 har vi en tid hos veterinär med vår hund Scilla. Hon mår inte så bra längre (får anfall och har svårt att andas) så idag ska hon avlivas. 12 år gammal. Det är inte kul kan jag säga.


KBB - Köra, Bära, Betala


Dagen i ära (eller gårdagen som det är nu) kan jag ju också passa på att skriva lite kort om min kära pappa.

Så fort pappa träffade mamma kastades han in i hästvärlden. Jag har fått höra talas om ritter på nordsvenskar som slutat i jordgubbsland, sparkar i ansiktet, avramlingar med hjärnskakningar (ett flertal), islandshästridning i Norge med MYCKET mera. Min pappa börjar snart leva upp till uttrycket "hästkarl" så mycket som han får vara med om. Totalt tror jag pappa har ridit i 35 (?) år nu, ungefär. Mamma har ridit ännu längre.

Nå, på senare år har det väl lugnat ned sig lite mer. Förutom hans avsittning härom månaden, med allvarlig hjärnskakning som följd (*host* Var hade pappa hjälmen måntro? *harkel*). Han har helt enkelt övergått till att gå under förkortningen KBB - Köra, Bära, Betala. Riktig så illa är det inte, men det låter lite kul måste jag erkänna.

Förresten, när jag inte hör kallar mamma och pappa mig för Gestapo, jag kan inte förstå varför.

Med denna flummiga text (jag är hyfsat trött och skriver fel i varje mening) vill jag iallafall hedra min lilla pappa på hans dag. Jag vill tacka honom för att han kör och bär (betalning delar vi alla faktiskt på), för att han tar ut och fodrar på morgonen, för att han fixar i hagarna, för att han slavar i höbalen (där vi tar hö i påsar), för att han harvar ridbanan och för mycket annat bra som han också gör. 


Fint! Haha.

Jag är grymt glad över att ha så bra och omtänksamma föräldrar som jag har. Vad hade jag varit utan dem?
Ingenting.


En underbar men märklig häst


Sickan (smeknamnet kommer från det namn hon först skulle fått, Creamsicle), Callie, Caol Ila, vår unghäst ni vet, är en väldigt, väldigt speciell häst. Hon är totalt orädd för allting och verkar tänka väldigt logiskt. Träffar hon på något som hon anser kan vara hotfullt verkar hon först analysera situationen för att sedan (om situationen var ofarlig) lugnt fortsätta med det hon höll på med.

Pappa körde häromdagen fram med lastbilen (skulle parkera) mot hagen där Sickan stod. Hon tittade nyfiket och pappa tänkte prova att testa henne, så han tutade. Sickan reagerade inte. Hon rörde inte ens en min! Är detta ens normalt?

Jag och mamma brukar säga att det enda vi skulle vilja ändra på hos Sickan är hennes storlek (hon är fortfarande bara lite över 1.50 och är 2,5 år), annars är hon perfekt. Perfekt färg, helt okej exteriör, lynnet är underbart och gångarterna hyfsade. Om hon brås på far sin (Lambourghini 1028) borde hon dessutom vara en duktig hoppare. 

Trots att vi helt säkert kommer att få en liten häst så är jag fast besluten om att hon kommer bli en kanontrevlig allroundhäst! Sedan kan man ju faktiskt hålla hoppet uppe genom att tänka på hur stor t.ex. Helena Lundbäcks Mynta är, eller varför inte Svante Johanssons Saint Amour? Haha.

Anywho. Idag red jag på Sickan första gången utan ledare (pappa). Med allroundsadel (utan stigläder), grimma och grimskaft, helt enligt Hickeys principer, haha! Nä, men nu är det faktiskt så att vi (läs; jag) inte vill ha träns på Sickan förrän hennes knasiga tänder är fixade (hon har massa fickor och konstigheter..)
I vilket fall som helst var hon jätteduktig! Visst, hon är lite loj, men vi ska träna lyhördheten ännu mer från marken nu. Hon gick hur som helst fram för smackningar och små skänkelhjälper, svårare var det med styrningen, då förstod hon inte riktigt..


Sickan, pappa och en av våra katter, Tristan. Tristan och Sickan är
bästisar.


Här får man tänka bort att jag ser ut som en missbildad mastodont och
att Sickan ser ut som en mulåsna. Den stora frågan är; Vad sjutton
döljer jag under min jacka?!

En annan fråga man kanske ställer sig är vad jag gör uppe nu. Jo, jag har slavat på jobbet till 00.15, och då behöver jag lite tid att varva ner innan jag ska sova.


Glad!


Var ute i morse och checkade Rubinas ben, vilket var jättefint! Helt torrt och kallt. Idag blir det därmed en skrittur på grusväg, tror jag kan vara bra för henne.

Tösen tänkte jag rida upp till ridhuset och göra lite lösgörande övningar med, vilket jag gissar på att hon verkligen behöver! Det regnar inte just nu heller, så då är hon väl på hyfsat okej humör också.

Först ska jag äta upp mina härliga mackor. Var längesen jag åt just sådana här. Rostbröd med hackade tomater, lite kryddor och olivolja, dödligt gott. Känns näringsrikt på något sätt.
Sjukt vad ens matvanor förändras när man inte längre har pojkvän btw, svårt att förklara hur men, ja, det förändras helt enkelt!

En brunch förra sommaren. Nu blev jag grymt sugen på jordgubbar!


Update


Var ute och tog av BoT vid halv tolv och kikade på Binas ben. Det var inte svullet längre men varmt (såklart, efter Bot, alla benen var ju varma nu). Får se hur det ser ut imorgon helt enkelt!


Alltid är det något.


Eftersom det är typ regnstorm ute (jag har svårt att vilja inse vissa saker ibland när jag är inställd på att hästarna SKA motioneras) så fick alla hästarna vila idag. Tösen är nog mest nöjd då hon hatar regn. Hon kan springa baklänges av avsky när man rider i hårt regn = inte lätt att koncentrera sig på själva ridningen. Och tömkörning är ju definitivt förenat med livsfara eftersom Tösen flyger som en kanonkula åt det hållet det regnar för att slippa få det i ögon/öron. Kul? Nej.

Rubina då? Tråkiga nyheter. Hon är svullen och varm i höger bak. Visserligen är svullnaden extremt minimal, men värmen gör mig oroad. Hon visar inga tecken på hälta eller smärta utan benet är bara litelite varmt och litelite svullet. Lindade alla fyra benen med Back On Track-paddar och ska se hur det ser ut om någon timma.
Grejen är den att jag har precis börjat komma åt hennes bakben i ridningen nu och hon har verkligen börjat använda dem ordentligt. Det är inte omöjligt att det kanske har blivit lite för mycket av det goda. Hon ska få ta det lugnt med skritturer några dagar nu, så får vi se hur det artar sig.

Sickan mådde iallafall finemang. Vi penslade hennes hovspricka med jodopax (ordinerat från hovis) och den ser redan mycket torrare och bättre ut. Hon själv ser ut som ett marsvin. Men det får man väl när man är bäbis?


Vilodag eller inte...


Vilodag eller inte, det är frågan. Vad är svaret? Lutar åt vilodag. För Rubinas del blir det iallafall så. Slutade 19.00 idag och ridhuset stänger 20.00 därmed är det alternativet struket. Dessutom hade det var elakt att rida i ridhuset fyra dagar i rad. Paddocken är relativt hård, jag ska ut och känna på den strax. Rubina får helt enkelt vila idag. Våra hästar går trots allt ute i hage från 06.00 till det blir mörkt och oftast senare ändå, så de får hyfsat med motion under dagen ändå.

Tösen är det andra bullar med. Hennes mage behöver bantas, och det blir oftast hennes motion som blir lidande när jag är sjuk och mamma och pappa har mycket att göra. Jag funderar på att ta en sväng på ridbanan, även om det är lite hårt. Det blir minst tömkörning iallafall. Jag ska dock erkänna att jag inte är så sugen, det är kallt som en isbjörnsrumpa ute, och jag har jobbat i 10 timmar, woho. Pappa får assistera mig!

Något som dock får det att vattnas lite i munnen är att lägga sadel på Sickan och skritta några varv, får se hur det blir med den saken. 

En sak som är säker är att det blir Gossip Girl för hela slanten ikväll. Och lite debatt med pappa så klart, traditioner!



ÄLSKAR den här bilden. Tripp, Trapp och Trull för två år sedan.


Tripp, Trapp och Trull för ett halvår sedan. Don't mind Tösens belly,
hon ser ut så.


Dagens ridpass


Dagens ridpass var ganska kasst jämfört med hur det har gått det senaste. Fortfarande mycket mycket bättre än för någon månad sen, men nu är det ju faktiskt nu, och då får man ju sätta kraven efter det.

Jag red Rubina och min kompis red Tösen. Rubina ville inte gå fram till bettet och var allmänt stökig. Ska bli skönt med träning på tisdag och få reda ut en del knutar.
Tösen gick ju lite som hon ville eftersom min kompis inte ridit på ett år, men de hade kul iallafall, det syntes :)

Nu orkar jag inte skriva något mer för jag är för trött och ska jobba 9-19 imorgon, blir ett Gossip Girl och en rostmacka, sen nattinatti.


Nackdelar med vintern..


"Åh så mysigt med snö, det lyser ju upp så fint!" Hör man många säga just nu. Well, fuck you säger jag. Snö är fint på julkort och möjligen om man sitter inne i ett varmt hus och vet att man inte behöver gå ut mer än att kanske skotta lite snö. 

För oss ryttare, bilförare, och ja, normala människor är det lite värre..

Låt oss se, vad är bra med snö och vinter?

- Julen, älskar allt pynt, lukterna, smakerna, stämningen, alla ljus. Kan hålla på i evigheter.
- Min födelsedag
- Ledighet

Kunde dessa saker finnas även utan kyla och snö? JA.

Vad är det då som är dåligt med vinter och snö?

- Hästarna sätter björnpäls
- Det blir mörkt
- Det blir kallt
- Halt och snö, svårare att ta sig fram
- En miljard kläder och täcken behövs
- Vattnet fryser
- Ridbanan fryser
- Allt fryser
- Jag fryser

Nä, men seriöst. Jag kan hålla på i en evighet. Hatar vintern. Älskar våren och hösten. Punkt.


Vintern i fjol.


Inte okej..

Nu ska jag ut och mocka, sen bär det av in till Kungsbacka för att träffa en gammal kompis. Hon hänger med mig hem sen och rider. Ska bli  kul att se, hon har inte ridit på ett år tror jag (sist hon var här).


Gårdagens ridpass


Ingen verkar ju ha missat att det snöade igår. Inne i "stan" (Kungsbacka) ligger snön tydligen inte kvar men det gör den minsann här! Snöstyltor here we come.

Hur som helst orkade jag inte uppdatera om hur ridpasset gick igår. Låg och slöade till Gossip Girl hela kvällen, härligt.

Igår gick Rubina inte lika bra som i måndags, vi kom inte till ridning lika snabbt och det blev därför inte heller någon särskild övning utförd. Jag hade tänkt göra lite olika sidvärtsövningar som är kanonbra. Jag tror att hon var trött efter att ha stått ute i snön hela dagen, det lär ju vara en omställning även för hästarna. Galopparbetet i (hör och häpna) vänster varv får hon dock guldstjärna på, för det var kanon. I högervarvet var hon väldigt ostadig och nu i efterhand tror jag att jag var för dålig på att rakrikta henne. Well, det blir nog bättre idag!

Pappa red Tösen. Det såg ganska okej ut, men pappa kände sig inte riktigt bra så han orkade nog inte engagera sig så mycket. Tösen är, trots sin storlek (1.57), väldigt mycket häst att rida ihop och det krävs att man får henne att vänta på en, annars blir det bara pannkaka och hon springer i någon slagsmarkbunden slafstrav/galopp. Pappa är ett stort fan av att rida lätt och stå i lätt sits, vilket inte alltid är en bra kombination med Tösen. Inte ett helt ridpass iallafall. Då blir hon framtung.
När jag rider Tösen rider jag i princip alltid utan stigbyglar. Dels för att jag hatar sadeln och min sits blir skit av den, dels för att då kommer jag ned djupare i sadeln och får mer kontroll över henne.

Så här fint ska Tösen sätta under sig bakbenen. (Försök att ignorera
hennes kalaskula, och gärna mina utstående fötter också om det går..)


Klippt häst vs. oklippt


Jag orkar inte släpa med min kamera överallt, så det får bli mobilkameran.


Chartreuse i ridhuset. Det syns ju sjutton inte att hon är klippt. Men ja,
det är hon iallafall. Blev svårt att klippa huvudet med vår maskin så
vi lät det vara. Blir fint till vintern när hon får riktigt stora polisonger..
(Och ja, jag vet hur Tösens man ser ut..)



En oklippt Rubina (svårt att tänka sig att det är helt vitt där hon står
nu btw..usch). Blev så svettig efter gårdagens ridpass så gick inte att
klippa då. Men visst är hon lite söt som teddy?

Just det ja! Jag red ju igår. Det kan jag ju berätta om. Jag borde självklart startat lite mjukare och inte ridit två hästar kanske, men nu, hopplös som jag är, kunde jag inte låta bli det.

Rubina: Var lite tjafsig i början, ville inte vänta på mig men efter att ha börjat med halvhalter i skritt i ca 10-15 min så blev hon kanonfin under resten av ridpasset. Så fort hon kärvade lite så gjorde vi bara lite sidvärts/övergångar så blev hon super igen. Hon kändes väldigt lätt i framdelen och vevade lite glatt med frambenen när hon fick beröm. I galoppen blev hon så glad över att hon var duktig att hon gjorde luftsprång, härligt när de är glada! (Rubina älskar, som man kanske förstår av det jag sa, beröm. Så fort hon förstår att hon är duktig slänger hon med huvudet och vispar med frambenen eller gör små konstiga språng, väldigt gulligt.)

Tösen: Var irriterad på henne redan från början eftersom hon inte ville komma i hagen utan istället sprang runt och fjantade sig och sparkade efter, inte bara mig och pappa, utan även efter helt oskyldiga Rubina och Sickan? Märks INTE att den hästen blir 19 år till nyår kan jag ju säga.
Hur som helst, vi klädde på oss allt vi skulle och gav oss iväg till ridhuset i mörkret och kylan. Red bara någon halvtimma pga. min förkylning men hon kändes faktiskt helt okej under hela passet. Lyssnade bra och bar sig själv. Det är det som är det bästa med Tösen, hon krånglar aldrig när man rider, trycker man bara på
rätt knappar så gör hon vad hon ska, härligt när man inte själv är helt hundra.

Well, idag ska jag inte rida på båda iallafall. Pappa får rida Tösen så att min förkylning iallafall får en chans att försvinna. Uppdaterar nog ett lite mer detaljerat inlägg om dagens Bina-pass ikväll. Tänkte göra lite simpla Sten-övningar nämligen.


Ciao!


Hej, jag heter Matilda och är 12 år!




Folk tror säkert inte att jag är riktigt klok när jag går ut med hundarna i denna mössan.. Och Rubina är rädd för mig, går och gömmer sig i ett hörn av boxen när jag kommer in i stallet.


Tvungen




Är det ens möjligt att den här hästen är av rasen svenskt halvblod? Ibland undrar man om hon är en bortbyting från någon dragarras..



Well, idag ska hon iallafall förhoppningsvis klippas. Då ser hon inte lika grov ut längre...


Clinic med Eamon Hickey


I lördags fick jag och mamma ett infall och åkte på en clinic med Eamon Hickey (blev det syftningsfel nu? jaja, ni förstår vad jag menar..). Vi tog med oss pappa också!



Väl på clinicen visade Hickey två olika 2,5-åringa (lika gamla som vår Sickan) hästar. Höll inte riktigt koll på härstamningen men om jag inte minns fel var den ena hoppstammad och den andra dressyrstammad.


Den första hästen var extremt känslig och det tog lång tid att vänja den vid alla saker (berörelse med spö, påsar, gå över vattenmatta och slutligen shabrak och sadel). Han pysslade med denna hästen i 1,5 timma men han var noga med att berätta att det endast var för att det var clinic. Man ska max hålla på med sin unghäst i 20-30 min om dagen, annars blir det för mycket för dem.
Hur som helst så satt han upp på denna hästen i slutet. Eller nej, han satte sig aldrig i sadeln, men han satt 5 cm över sadeln. Denna hästen hade endast blivit hanterad från marken lite innan.


Nästa häst var mer hanterad och hade blivit tömkörd en del, dock utan bett i munnen utan tjejen hade använt ett sidepull. Eamon förklarade ett enklarare sätt att tömköra (vilket dock kräver att hästen är sadelvan). Man spänner ett stigläder genom stigbyglarna och under magen på hästen så att det blir som en gjord, sedan trär man bara en lina genom stigbyglarna, precis som på en vanlig tömkörningsgjord. Enkelt men väldigt funktionellt!
Hur som helst var denna hästen väldigt mycket lättare, men verkade nästan lite för mycket åt andra hållet istället, slö och tråkig. Denna häst satt han på ganska snabbt och skrittade och travade på liten liten volt.

När hästen sänker huvudet och smaskar har den förstått vad du vill
att den ska utföra. Detta var den känsliga hästen.


Häst nr. 2. Det är oftast lättare att göra vissa övningar på en mindre
yta, då har man mer koll och mer närkontakt med hästen.

Hickey longerade inte i lina utan använda sig hela tiden av grimskaft med kedja. Han använder sig helst av grimma så mycket han kan då det sparar hästens mun. Han gav tipset att vid veterinärbesiktningar och liknande, där träns och bett krävs, ha grimma över tränset så hästen slipper att bli ryckt i munnen om den skulle busa lite.

Den övning som genomsyrade hela clinicen var den där han flyttade hästen. Först tog han tag i med handen stadigt i grimmans sidostycke, därefter tog han tag i hästens svans, sedan gick de runt i en liten cirkel med målet att hästen skulle flytta under sig inner bakben. När hästen lyssnade vände han istället huvudet utåt och tryckte på "gropen" där bogen går över till hals. Hästen skulle då flytta utåt istället och korsa sina framben. När den lyssnat och utfört båda dessa saker skulle hästen "flexa", dvs. vända huvudet in mot sadelgjordsstaden och Hickey själv (ungefär som fuxen gör på bilden ovan).

Sammanfattningsvis så tyckte jag att clinicen var väldigt intressant och lättsam. De övningarna han gjorde var väldigt simpla men ack så praktiska och hans små roliga historier förgyllde bara det hela! Till exempel så förklarade han varför det är bra att vänja hästen vid att bli dragen och pillat i svansen. En gång när han red så fastnade hästen med svansen i ett hinderstöd som släpades med efter hästen och då "blev den lite spänd". Hade hästen varit van vid att bli dragen i svansen hade den förmodligen inte blivit lika stissig.

En liten instickare här efteråt som jag tycker är kul är att vi provade många av Hickeys övningar på Sickan igår och hon gjorde allting utan problem. Börjar fundera på om det är något fel på henne.. Haha!


Tösen är klippt!


Nu är Tösen klippt. Hade aldrig trott det men det fanns faktiskt en häst bakom vinterpälsen! Dum som jag är glömde jag att ta före- och efterbild. Hade varit ganska kul att visa för hon hade verkligen flera centimeter tjock päls. 
Jag kan ta en bild på henne imorgon och visa hur hon ser ut rakad iallafall, det var för mörkt när jag var klar förut.

Imorgon blir det Rubinas tur för klippmaskinen. Hoppas, hoppas, HOPPAS på att hon inte blir grå. Hon har fått sån vacker svart färg nu med vinterpälsen. Jaja..

Jag var förresten på Eamon Hickey-clinic igår. Ska skriva ett eget inlägg om det imorgon. Har haft en körig helg med allt möjligt, bl.a. Håkan Hellström, tjejkväll m.m.
Nu blir det sängen iallfall!



Red igår ändå..


Och det skulle jag ju inte gjort! Blev ju inte mindre förkyld direkt... Gjort är gjort! Bina gick jättebra iallafall, lyssnade bra på hjälperna och var allmänt lätt.


Idag ska jag faktiskt också rida, men bara skritta ut istället. Tror ändå att det kan vara bra för Bina Bus att ta det lite lugnt, det har hon inte gjort på länge. Jag har märkt att hon oftat klättrat upp ännu ett steg efter hon vilat några dagar.

Tösen ska jag låta bli till jag är frisk. Hon får vara på pappas samvete till jag är frisk!


Ikväll blir det middag med brudarna. Det var grymt längesen jag träffade vissa av dem. Ska bli kanonkul att sitta och skvallra och tjöta, underbart!


Tre av mina favvisar och jag, Emma, Olivia, Ank.


Vinterpäls


Saknar tiden då hästarna faktiskt ser ut som hästar, och inte marsvin


Klippning på G!

Konstiga märken


Glömde skriva ned en sak förut. Igår när pappa borstade Tösen hittade han konstiga märken på henne. Det var precis som små sår. Några av såren har jag sett innan, trodde att hon fick dem när Rubina bet henne i hagen (jag vittnade) för några dagar sedan. Men nu var det så att vi hittade fler knöliga små skorpiga sår. Jätteskumt!
Vi kom fram att det kanske kan vara för att hon har täcke på sig så mycket (regntäcke) och har tjockpäls.
Nu ska vi hålla koll på det hela och försöka lufta hennes päls så mycket som det går!


Hovslagaren idag


Jag är fortfarande sjuk. Sitter och överväger om jag ändå inte ska ta en liten tur på Rubina. En skrittur kan väl varken göra till eller från? Det är dessutom fint väder idag! Jag tror faktiskt jag kör på det.

Ska jag hinna skritta får jag dock ge mig ut nu, för klockan 14.00 är hovslagaren här. Det blir verkning av Sickan och skoning av de två andra. Frågade honom om han kunde sätta på skor med fyra broddhål denna gången, men tydligen finns det inte ute på marknaden än? Skumt. Eller så ljög han bara för att han tyckte det var krångligt. Med hovslagare vet man aldrig..


Skrittur från i somras. (Ser ut som pappa har moonboots på sig..)


Nu blir det frulle, sen tar jag nog faktiskt och gör i ordning Rubina!

Nya bett


Igår, innan träningen, var jag och köpte nya bett. Rubinas förra bett var alldeles för stort, både på längden och på bredden. Då fullblod/hästar med mycket fullblod kan ha ganska "grunda" munnar så bestämde jag mig för att prova något lite smalare istället. Hade ett tvådelat, hyfsat smalt eggbett hemma så testade så länge. Hästjäkeln blev helnöjd!
Tror dels att det beror på att bettet var mycket smalare (fortfarande lite för långt dock) men också för att det hade fasta ringar som inte kunde nypa henne i mungiporna.
Efter att ha ridit på detta i två veckor bestämde jag mig igår för att göra slag i saken och åka och köpa ett lite kortare eggbett. Hade det på träningen igår och det låg perfekt.


Tredelat eggbett


Köpte även ett nytt bett till Tösen igår då hennes också var lite för stort. Valde en lite smalare modell även till henne, då ju smalare bett även ska vara lite skarpare (Tösen är en PIGG häst). Har inte ridit på det än på grund av min förkylning men testade att lägga det i hennes mun och det verkade sitta som handen i handsken!


Ett vanligt traditionellt tränsbett


Ja, och min förkylning ja. I morse var det storm här. Ligger grenar och annat smått och gott lite överallt utanför på gården. Mina föräldrar kände inte att de ville vara så hjärtlösa och släppa ut våra hästar i full storm klockan 6 på morgonen så mamma kom upp och frågade mig om jag kunde ta ut dem lite senare istället. Kraxade något (antagligen) oförståeligt tillbaka men jag tror jag blev förstådd iallafall!

När jag väl släppt ut hästarna så var jag tvungen att ringa pappa och dubbelkolla så att det var ström i just den hagen jag släppt dem i. När jag började prata sa han "OJ" (åt min röst). Några meningar senare säger jag: "Jag tror nog kanske inte att det är så bra att jag rider idag..." Då utbrister pappa "NEJ! Gå och lägg dig! Ligg ner och drick te!"

Ja, så nu ska jag försöka ligga ner och dricka te då. Kan ju bli kul att se om det går att utföra samtidigt, höhö.


Förresten, på tal om bett, vad har ni för bett på era hästar och varför?



Sämst uppdatering, jag vet. Därav en liten summering.


Jag har inte orkat/hunnit uppdatera sedan Mimosa gick bort. Dels för att jag inte haft någon lust, dels för att jag jobbade totalt 58 timmar förra veckan. Hann därmed inte rida så mycket som jag ville heller.
I torsdags förra veckan gav jag och Rubina oss dock iväg upp till ridhuset (ligger ca 5 minuters skrittväg bort) för att köra ett dressyrpass. Hade inga större förväntningar på henne från början men märkte mer och mer under ridpassets gång att hon verkligen började vänta på mig. I slutet var hon KANON, och jag var stolt som en tupp just för att jag lyckades rida henne så bra utan tränare på marken. Hon gick bättre än vad hon någonsin gjort, till och med bättre än på träning. Underbart.

Känslan under det ridpasset försvann lika fort som den kom. I lördags red jag och pappa ut hästarna och i söndags blev det ett halvbra dressyrpass.
På måndagen, min första lediga dag efter 58 timmars jobb, så blev jag förkyld. Härligt va? Nå väl, jag red dressyr på ridbanan ändå, och det gick åt helvete på grund av förkylningen. Mådde riktigt kasst faktiskt.

Summering av detta är ju att efter helgen och måndagen så bådade det ju inte så gott inför tisdagens träning för Sten. Åkte dit och började rida fram. Rubina kändes ganska crappy under framridningen men Sten tyckte ändå att jag hade grepp om det hela sa han. Två minuter in på själva träningen släppte allt och hon gick KANON resten av träningen.

För att citera Sten "För att lära om en viss inlärd rörelse (t.ex. galoppfattning i mitt fall) krävs det att man gör om det på rätt sätt 5000 gånger, men eftersom du är så lättlärd/talangfull så tar det antagligen bara 300 gånger!"
I detta ögonblick tappade jag min haka och det släpade efter hästen i manegespånet i ungefär ett varv.

Tänk att dessa ord kommer från världens petigaste och mest kritiska tränare (okej, jag har inga källor på att han är det, men ibland undrar man ju). Jag saknar ord.
Jag kan ju säga att jag gick ut ifrån ridhuset med ett leende som gick från öra till öra i alla fall. Dessutom uppmanade Sten mig att köpa en STOR chokladkaka att belöna mig med!


Rubina kan minsann om hon vill!



RSS 2.0