Hästtandläkaren


Idag var det dags för Sickan att kolla gaddarna. Det gick över förväntan då jag trodde att hon i princip skulle bli utdömd för att hon har så konstiga tänder (det lät så på veterinären sist vi kollade i somras). Hennes problem är att hon inte kan tillgodogöra sig hö riktigt som hon ska. Hon tuggar och tuggar och spottar sen ut små "höbussar". Varje morgon hittar man en liten hög av dessa bollar utanför hennes box.

Nu var det så att hon endast hade ett litet skav på kinden på grund av vassa kanter och så hade hon sina fickor. En stor ficka på varje sida bakom sista (tredje) mjölktanden. Anledningen till fickorna var att den tredje mjölktanden är mindre än vad den kommande permanenta tanden kommer att vara. Därmed blir det en lucka emellan mjölktanden och nästa tand. Eftersom den permanenta tanden lär bli större så kommer den förmodligen/förhoppningsvis fylla ut tomrummet och fickorna kommer att försvinna. 

Vi ska på återbesök i april månad och där emellan ha extra koll på tänderna när vi ska använda bett. Så fort vi märker något obehag eller att mjölkisarna börjar lossna så blir det till att rida på ett hack eller i grimma.

Nu ska jag äta ännu lite mer mat med massa fett (inbillar mig att det kan vara bra när man ska ut i kylan) och sedan ge mig ut och mocka och därefter rida iväg till ridhuset!
Igår blev det endast lite mjukgörande arbete i skritt för Bina och endast skritt på lång tygel för Tösen. Mitt humör var på botten efter 10 timmars sömn strödd över två dagar, kyla och värk i fötterna. Pappa fick komma till min undsättning och skritta Tösen!


Funderade på att ta en bild på en Sickan med lugnande, öronmössa och
munstege men det kändes på tok för förnedrande så det får bli denna
istället (Kan snön ta sig förresten? Skitväder.).


Kommentarer
Postat av: anni

sv; Jo jag känner till detta, har tagit jägarexamen osv :) Men tack ändå, bättre att säga till en gång för mycket än en gång för lite! :)

2010-12-22 @ 19:15:14
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Livet som ryttare i storstan

fin sickan är!

2011-01-04 @ 09:50:39
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0