Gårdagens ridpass


Ingen verkar ju ha missat att det snöade igår. Inne i "stan" (Kungsbacka) ligger snön tydligen inte kvar men det gör den minsann här! Snöstyltor here we come.

Hur som helst orkade jag inte uppdatera om hur ridpasset gick igår. Låg och slöade till Gossip Girl hela kvällen, härligt.

Igår gick Rubina inte lika bra som i måndags, vi kom inte till ridning lika snabbt och det blev därför inte heller någon särskild övning utförd. Jag hade tänkt göra lite olika sidvärtsövningar som är kanonbra. Jag tror att hon var trött efter att ha stått ute i snön hela dagen, det lär ju vara en omställning även för hästarna. Galopparbetet i (hör och häpna) vänster varv får hon dock guldstjärna på, för det var kanon. I högervarvet var hon väldigt ostadig och nu i efterhand tror jag att jag var för dålig på att rakrikta henne. Well, det blir nog bättre idag!

Pappa red Tösen. Det såg ganska okej ut, men pappa kände sig inte riktigt bra så han orkade nog inte engagera sig så mycket. Tösen är, trots sin storlek (1.57), väldigt mycket häst att rida ihop och det krävs att man får henne att vänta på en, annars blir det bara pannkaka och hon springer i någon slagsmarkbunden slafstrav/galopp. Pappa är ett stort fan av att rida lätt och stå i lätt sits, vilket inte alltid är en bra kombination med Tösen. Inte ett helt ridpass iallafall. Då blir hon framtung.
När jag rider Tösen rider jag i princip alltid utan stigbyglar. Dels för att jag hatar sadeln och min sits blir skit av den, dels för att då kommer jag ned djupare i sadeln och får mer kontroll över henne.

Så här fint ska Tösen sätta under sig bakbenen. (Försök att ignorera
hennes kalaskula, och gärna mina utstående fötter också om det går..)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0