ÅH!


Det gick så bra idag! Alla hästarna gick så jättefint!


Först hämtade jag Rubina och red ut henne i skogen. Vi hittade en ny slinga som gör att man slipper vända! Dessutom kom man ut på en grusväg i slutet av stigen vilket jag tycker är bra för då kan man kombinera underlagen lite, och det är ju lite lättare att galoppera på en grusväg än på en snårig, sumpig "stig"!

Sedan en liten fråga angående ridning på vägar. Hur kommer det sig att det ALLTID kommer en buss/traktor/stort fordon när jag ska rida ut på vägen? Hur lyckas jag pricka in det? När jag skulle rida upp på landsvägen så hann jag 20 meter innan jag ser världens bredaste husvagnsekipage komma körande. Det var bara att vända. När jag sedan vänt upp på vägen igen och återigen kommit 20 meter så kommer det en buss! Senare mötte vi även en mupp på rullskidor eller vad det nu kallas. Rullskidemuppen tog dock Bina förvånansvärt nog med ro.

När vi kom tillbaka från uteritten tog vi en sväng på ridbanan också, bara för att checka så att hon lyssnade som hon ska. Hon gjorde mig väldigt lycklig när hon faktiskt visade att hon verkade ha fattat vad tisdagens träning handlade om! Hon gjorde allt jag bad henne om utan protest eller sura miner och allt kändes harmoniskt. Det enda jag kunde anmärka på var att hon kändes lite dåsig och trött.. Vet inte vad det kan ha berott på, men jag hoppas att det bara var för dagen.


Efter jag ridit på Rubina gick jag och pappa och hämtade Sickan och Tösen. Vi gjorde iordning dem och gav oss sedan iväg på en liten skritt/ledtur. Pappa red på Tösen och jag ledde Sickan.
Vad många kanske skulle tycka är konstig är att Sickan är den som föregår med gott exempel varje gång vi är ute. Tösen hittade på allt möjligt konstigt; tvärstannade och backade, skyggade för småsaker med mera. Sickan rörde inte en min åt någonting. Världens tryggaste häst som sagt!


När vi kom tillbaka svängde pappa in på banan och jag släppte ut Sickan till "rasthagen" tillsammans Bina.


Jag hjälpte sedan pappa lite med ridningen, gav tips på övningar osv. Det blir ju så extremt mycket lättare att få struktur på ridpassen om man har någon övning att gå efter. Ridpasset gick finemang och pappa var riktigt nöjd. Det var Tösen också kan jag lova. Tösen har nämligen vissa tecken på när hon går bra/är nöjd, nämligen:

- Börjar fisa ohämmat när hon börjar slappna av
- Slutar titta på saker som inte finns
- Gäspar ohämmat så fort hon är klar med passet

Tösen är en riktig arbetsmyra. Så fort man sitter upp slår hennes psyke om totalt och hon går från att vara en grinig gammal satmärr på ständig jakt efter mat, till att vara en otroligt positiv och ambitiös sporthäst som verkligen söker arbete.



Tösen är en av de roligaste hästarna jag ridit i mitt liv. Hon är en
riktig klippa!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0