NH eller jidderjadder?


NH (Natural Horsemanship) är ju en träningsform/ridstil som många fått upp ögonen för mer och mer. Jag är definitivt ingen expert på området men jag har beskådat (haha, ja, min svenska kommer från 1800-talet emellanåt) både riktigt skickliga utövare, men också.. inte så skickliga utövare.

Min åsikt är att NH är ett fantastiskt sätt att träna sin häst på, och en väldigt bra sätt att förstå hästen på. MEN, det verkar finnas en hel del som inte riktigt vet vad de sysslar med när det "tränar NH". Ibland ser det rent av farligt ut. Eller så gör hästen som den själv vill eller hänger med lite grann på ryttarens noter, bara för att den har lust just då.

Är det någon mer som har sett något liknande?

Nu är väl inte jag rätt person att bedömma huruvida (gammelsvenska igen, vad är detta..) man tränar NH på rätt sätt för jag själv vet knappt heller något om det hela. Men efter 11 år av hästvana så är man ju ändå helt okej på att förstå hästarnas kroppsspråk ganska bra.

Vart jag ville komma med detta vet jag inte riktigt. Jag skulle själv vilja pröva på att utöva NH lite mer, men i sådana fall skulle jag helst vilja lära mig av någon som är riktigt duktig på det, och vet vad den gör.

Och en sista grej. Är det inte NH vi håller på med varje dag med hästarna egentligen? Eller det flesta av oss iallafall. Enligt mig är den största tjusningen med hästar att försöka förstå vad de tänker och varför de reagerar som de gör, och det är förståelse jag strävar efter, varje millisekund av ett ridpass, varje ögonblick tillsammans med hästarna.


(Ett lik) Sittandes bredvid en liggande Sickan i rasthagen. En häst som
är tryggare med sig själv får man leta efter (det sitter ju för sjutton
ett lik bredvid henne och hon ligger ändå kvar?! Hehe).

Nu är det natti natti!


Kommentarer
Postat av: Maja (tidigare http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se)

Sv; Skönt att höra att fler tycker så =)



Jag håller med dig i dina funderingar.

NH var hur viktigt som helst för mig och min förra häst, hon var för stor och vild för att inte vara uppmärksam på mig.

Men jag gjorde ju inte speciella nh-övningar, utan det som jag kände att vi behövde göra och det som fungerade för oss...

Så det där med NH i vardagen tror jag verkligen på!

2010-09-09 @ 10:40:14
URL: http://majagoesirish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0