Dagens ridning


Dagens ridning gick helt okej. Dock var jag mest nöjd med longeringen och hanteringen i övrigt.

Sickan har någon slags mild form av sadeltvång (sen hon var på inridning...). Innan vi skickade henne till unghästinridare brydde hon sig inte ett skvatt om sadel, men nu är hon extremt misstänksam. Än så länge har hon inte kastat sig (under min hantering, men dock under beridarens) men man får ta det väldigt lugnt när man sadlar. Man kan inte komma huxflux med sadeln och bara lägga på den, då blir hon livrädd. Hur som helst så var hon inte fullt lika misstänksam idag som föregående gånger, så det var ju ett steg i rätt riktning!

Longeringen var superb. Alla kommandon satt som ett smäck och det var ytterst få missuppfattningar. Hon var även lättare att styra och höll sig ifrån staketet (hon brukar i vanliga fall inte märka var hon är förrän 1 m innan staketet och får då en liten chock, hihi). Galoppen fattades näst intill direkt när jag gav kommandot och det var anledningen till att jag är så nöjd med dagens arbete. Nu kanske det blir lättare att föra över detta till ridningen!

Väl uppe så var hon hyfsat pigg i skritten, traven var lite loj men jag fick henne till lite mer bjudning efter något varv. Galoppen var katastrof som vanligt. Lyckas man fatta den efter ett varv och hålla igång den i ett halvt så gör man vågen. Så trots katastrof i jämförelse med hur man vill ha det så blev det vågen idag, haha! Om någon har något bra tips på hur man tränar galopp/galoppfattningar på en unghäst så hojta gärna till! Well, på tisdag kväll ska vi till Sten, och han har säkert en och annan (läs: minst 100) vettig sak att säga om det hela.


Det är skönt att man inte ser så stor ut som man känner sig. Sickan är bara 
152 cm över manken. Jag är i och för sig bara 166 (över huvudet, haha) och
väger inte så mycket, så någon för-stor-för-hästen-kris har vi ju inte iallafall.
Och nej, att använda riktig kamera är inte en av styrkorna i min familj.


Lite kuriosa är att Sickan är besatt av ludd i alla dess former. Sadelluddet
var tydligen galet mysigt att pilla med. Hon älskar även att "klappa" katter
och är "kompis" med vår katt Tristan.

När jag var klar med ridningen så tog jag av all utrustning och ledde runt henne endast ihållandes manen. När jag skulle släppa henne i hagen smet Tösen ut och det blev kalabalik för en liten stund. När vi fått in alla hästar i hagen igen (Sickan stod bara och glodde på sin mamma och så kallade förebild, så hon var inte så svår att få in) så gick jag för att hämta sadel och träns. Vem ligger där om inte vår lilla gårdsvaktare; Ciri! Jag vill så gärna tro att hon låg där och vaktade utrustningen medan vi jagade Tösen, men egentligen så tror jag att hon bara hade hittat en utomordentlig solplats..


Ciri vaktar utrustning..!

Sorry för långt och flummigt inlägg, men klockan är ju trots allt snart 2 på natten. Imorgon hoppas jag på att Aja ringer från hingststationen och säger att Rubina är klar att åka hem!

Godnatt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0