Gårdagens (igen!)


Sorry men jag orkar inte uppdatera på kvällen. Blev ett sent ridpass igen men åh, vilka framsteg sen ridpasset i förrgår. Vi fick fram mycket mer påskjut och jag fick henne att jobba mer genom hela kroppen. 

Att rida Rubina är verkligen ingen dans på rosor... Hon är ögontjänaren nr. 1 och är verkligen expert på att få folk att tycka synd om henne. Jag, som är ganska osäker på mig själv och mina beslut och har väldigt mycket samvete, faller väldigt lätt i hennes fällor. Tänk själv när ett par stora mörkbruna ögon (även om hon nu har får-pupiller) tittar sorgest på en och säger "Men mamma, varför är du så elak mot mig? Varför måste jag jobba? Jag kan faktiskt dö av utmattning, vika ett hårstrå, få sand i ögat, etc etc." Då brister mitt hjärta. Och Rubina tänker förmodligen "Mohaha, gick du på den lätta!"

Okej, riktigt så är det väl kanske inte. Jag tror inte Rubina tänker överhuvudtaget, iallafall inte i särskilt intelligenta banor. Det är nog mest hos mig problemet ligger. Jag är på tok för mesig i min ridning. Självklart har det både för och nackdelar att vara känslig och "lätt" men inte på en 500 kilos LATMASK. Här får man f*n ingenting gratis.. 

Vad jag vill komma fram till är att det jag, i min fortsatta ridning av Rubina, ska ha som en röd tråd är:

- Handling och konsekvens. Det vill säga, ger jag en hjälp, ja då ska Rubina också svara för den, inte om ett år, inte om en dag, inte om några sekunder utan DIREKT. Inga undantag. Är jag noga med det här så blir hon mer lydig och det leder också till att jag inte sitter och smygdriver, smygpillar med tygeln eller smyger med något överhuvudtaget. Gör hästen rätt, ja då ska man ju också sitta stilla och låta bli den, och på så sätt belöna den.
- Tempoväxlingar. Inte sitta och mösa i samma tempo hela tiden. Då tröttnar både jag och Rubina. Men det är en sak jag lätt glömmer av. Man sitter bara där, det händer inte mycket, varken åt det bättre eller det sämre hållet. Med tempoväxlingar får man en vaken och intresserad häst som väntar på vad som ska komma här näst!
- Halvhalter! Har ju nästan lite samma innebörd som tempoväxlingar faktiskt. Ger en lyhörd häst och "väcker" den lite.
- Min sits. Jag hade en mycket fin sits sätesmässigt för några år sedan. Plötsligt fick jag akut ont i svanskotan (detta kom utav att jag red väldigt mycket på Tösen som "stöter" med sin rygg ganska så friskt, min svanskota tålde tydligen inte det) och även efter detta gått över så fortsatte jag vara mer "försiktig" med mitt säte. Jag hamnar lätt lite framåtlutad och sitter lite löst i sadeln. Detta är absolut inte bra på en stor ångvält som Rubina och ger henne bara ännu en chans att bestämma själv hur hon ska röra sig och i vilket tempo.

Dessa fyra punkter är bara några av de jag borde tänka på mer när jag rider. Jag anser dock att dessa, just nu (och vissa av dem alltid), är viktigast för just mig och Rubina i det skedet vi är i nu.

Idag blir det dock uteritt med mestadels skritt, jag vill inte tråka ut henne.


Rubina i höstas. Hon är inte särskilt fotogenisk, stackarn. (Se! Där gjorde
jag det igen! Jag tycker då f*n alltid synd om henne även fast det inte är
det minsta synd om henne. Suck.

Nu blir det uteritt hur som helst, hej så länge!


Kommentarer
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Oh vilket underbart huvud den hade!

2011-06-09 @ 13:27:45
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0